TUKAR SIM KAD ANDA SEKARANG!!!

TUKAR SIM KAD ANDA SEKARANG!!!
SILA WHATSAPP/SMS : 0179519132

https://my.toluna.com/

https://my.toluna.com/
TINJAUAN YANG DIBUAT HANYA UNTUK ANDA

Thursday 21 May 2015

RMK11: Pemacu terakhir ke arah merealisasikan matlamat Wawasan 2020

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan membentangkan intipati Rancangan Malaysia Ke-11 (RMK11), 2016-2020 yang sarat dengan teras strategik dan pemacu perubahan yang akan merealisasikan matlamat Malaysia menjadi negara maju dan inklusif.

RMK11 merupakan rancangan pembangunan lima tahun terakhir ke arah mencapai matlamat Wawasan 2020.

Wawasan yang dilancarkan pada tahun 1991 itu menggariskan aspirasi Malaysia untuk menjadi negara maju dalam semua aspek, iaitu ekonomi, politik, sosial, kerohanian, psikologi dan budaya menjelang tahun 2020.

Susulan daripada pencapaian pembangunan cemerlang dalam tempoh separuh dekad lalu, RMK11 mengukuhkan lagi komitmen Kerajaan untuk mencapai pertumbuhan yang bermatlamatkan kemakmuran dan kesejahteraan rakyat.

RMK11 berteraskan prinsip Bangsa Malaysia yang progresif dan bersatu serta berkongsi cita-cita dan komitmen yang sama dalam meningkatkan lagi kemakmuran negara untuk rakyat.

Penyediaan RMK11 adalah berpandukan Strategi Pembangunan Nasional Malaysia (MyNDS) yang memberikan tumpuan kepada pembangunan ekonomi berteraskan rakyat dan ekonomi berasaskan modal dengan pelaksanaan program dan projek berimpak tinggi, boleh dilaksanakan dengan pantas serta kos yang rendah kepada Kerajaan.

Ekonomi berasaskan modal merujuk kepada pertumbuhan Keluaran Dalam Negeri KAsar (KDNK), perniagaan besar, projek pelaburan besar dan pasaran kewangan, manakala ekonomi berteraskan rakyat lebih menumpukan kepada kepentingan rakyat, termasuk peluang pekerjaan, perniagaan kecil, kos sara hidup, kesejahteraan keluarga dan penyertaan masyarakat.

Sehubungan ini, RMK11 merupakan satu pelan strategik yang melakar perjalanan pembangunan masa hadapan malaysia yang selaras dengan impian rakyat dan dapat menikmati hasil pembangunan yang sepatutnya.

Pelan yang bertemakan “pertumbuhan berpaksikan rakyat” ini merupakan satu pelan strategik yang menggariskan komitmen Kerajaan untuk memenuhi aspirasi rakyat.
(Astro Awani)

No comments:

Post a Comment